Trans-Siperia -junareitti

Alkuperäinen ja oikea nimi on Великий Сибирский путь eli ”Suuri Siperian tie”. Nimen Trans-Siperia, joka tarkoittaa ”Siperian halki menevä tie”, radalle antoivat brittiläiset. Tämä nimi on vakiintunut, mutta se ei heijasta radan alkuperäistä merkitystä, sillä rautatie ei yhdistä pelkästään Uralia ja Kaukoitää keskenään, vaan se yhdistää koko Venäjän valtion yhteiseen taloudelliseen kokonaisuuteen. Maailman globalisoituessa radan geopoliittinen merkitys kasvoi valtavasti, sen yhdistäessä kaksi maanosaa: Euroopan ja Aasian.

 

Alun perin radan 0-pisteenä on ollut Moskovan rautatieasema Pietarissa, tänä päivänä se on Jaroslavsky rautatieasema Moskovassa. Trans-Siperian pääväylä on 9288,2 km pituinen ja samalla maailman pisin rata Moskova - Jaroslavl - Jekaterinburg - Omsk - Irkutsk - Chita - Vladivostok. Radan rinnalla on myös lukuisia sivuratoja.

 

Suomalaisten kesken suosituin junamatka Trans-Siperia starttaa Moskovasta ja päättyy Pekingiin, matkan varrella pidetään parin päivän pysähdykset Irkutskissa, (tutustumme Baikaljärveen) sekä Mongolian Ulaanbaatarissa (Ulan Bator).

 

Vaihtoehtona on reitti Moskova - Irkutsk - Vladivostok tai Moskova - Irkutsk - Peking - ei Mongolian, vaan Kiinan Manchurian kautta.

 

Valikoimassamme on olemassa valmiita Trans-Siperian matkoja, mutta räätälöimme myös eripituisia Trans-Siperian junamatkoja pysähtyen yhdessä tai useassa matkan varrella olevassa kohteessa mm. Jekaterinburgissa, Krasnojarskissa, Novosibirskissa, Irkutskissa, Ulan-Udessa, Khabarovskissa jne. Jokainen yllämainituista kaupungeista on käymisen arvoinen ja mielenkiintoinen vierailukohde.

 

Vuoden 2015 Trans-Mongolian matkaohjelma